Monday, February 7, 2011

Engine Tuning

Enjin Tuning @ Cara-cara nak tune enjin RC

Enjine adalah satu bende yang paling penting dan kita kene tau dalam dunia rc nie. Enjin lah yang menggerakkan keta kita samada nak gerak slow ke, laju ke semuanya bergantung kepada enjin kita. Macamana cara-cara nak tune enjin rc nie? haaa...dulu aku masa memula beli rc memang la bende ni la yang paling membebankan aku. Dulu kalu ada masalah dengan enjin, contohnya susah nak start ke, tune dia tetiba rendah ke....tinggi ke...aku terus je bawak pegi kedai auntie ampang park (madam). Kan menyusahkan tu...skang nie bila dah tau sket2 bleh la nak kongsi..aku saje je letak dalam nie supaya kalu ada orang yang tersesat dalam blog rc aku nie bleh la amik mana-mana tips yang berguna....

Ok cara-cara nak tune enjin rc nie bleh la kita bahagi kepada 3 elemen penting:

1) Pengenalan Enjin
2) Tune Enjin
3) Penjagaan Enjin

Ok....kita start dengan 1) Pengenalan Enjin

Pengenalan Enjin

Enjin rc dia ada skru-skru yang kita panggil "needle". Bende ni yang paling penting dalam enjin rc nie...needle ni la bende yang kita nak adjust, kita nak tune atau pusingkan nanti. Needle ada 3 jenis iaitu :

HSN - High Speed Needle
LSN - Low Speed Needle
Idle Speed Needle

Ok.....tu jer kita perlu tahu dalam pengenalan enjin rc nie....skang ni kita tengok 2) Tune Enjin
pengalaman

Pengenalan

HSN

LSN

Idle Speed

1 comment: